zondag 14 juni 2015

GRANNY SQUARE

Vorige week had ik een belofte  gemaakt en die ga ik nu inlossen.
Een kort vestje van granny squares.

Eerst een tip.
Momenteel zie je overal van die glazen potten, met deksel en rietje.
Deze zijn reuze handig om een bolletje katoen in te stoppen.
Dan gaat je bolletje er niet vandoor en/of je kat kan er geen chaos van maken :-)
De glazen pot heb ik voor 0,99 bij de Action gekocht.

Ga met je vingers aan beide kanten het bolletje in en maak wat ruimte in het midden.
Haal een paar draden aan 1 kant eruit.



Stop het bolletje voorzichtig in het glas.



Zorg dat de losse draad boven is.

Ontwar het beetje garen en zoek het begin (of noem het einde ;-) )

Doe het begin van het bolletje garen door het gaatje, van binnen naar buiten.

Draai de dop erop. Tadaaaa. Klaar.

En nu kunnen we gaan haken.

Met gebroken wit.
-5 losse aan elkaar maken.
-2 losse en vijftien stokjes in het rondje maken.
Aan het einde met een vaste aan elkaar maken.
-3 losse, 1 stokje, 1 losse, 1 stokje, tot je het rondje vol hebt.
Dat zijn 16 stokjes met 16 losse. Aan het einde met een vaste aan elkaar maken.
Dit is het resultaat.

Met beige.
-2 losse, 3 stokjes in de opening (om de losse van de vorige toer).
Aan het einde met een vaste aan elkaar maken.
-5 losse, 1 vaste (of half stokje) in het derde stokje, 3 losse, 1 vaste (of half stokje) in het derde stokje. Herhaal dit tot je het rondje vol hebt gemaakt. Sluit af met een vaste.
-3 vaste, 1 losse, 3 vaste in de lus van 5 lossen, dan 3 vaste in de lus van 3 losse, daarna 6 stokjes, 3 losse, 6 stokjes dit in de volgende lus van 5 losse, daarna een vaste in de lus van 3 losse. Herhaal dit tot je helemaal rond bent en maak vast (af) met een vaste.
Als het goed is ziet het er dan zo uit :-)

Met bruin.
-3 losse, 1 vaste in de losse (tussen de 6 vasten), 3 losse, 1 vaste bij de enkele vaste,
5 losse, 1 vaste in de hoek (1 losse tussen de 12 stokjes), 3 losse, 1 vaste naast de vorige vaste, 5 losse, 1 vaste bij de enkele vaste van de vorige toer. Herhaal dit nog drie keer. Maak vast met een vaste.
-2 losse, 3 stokjes in de lus van 3 losse van de vorige toer, 3 stokjes in de lus van 3 losse, 6 stokjes in de lus van de 5 losse, 3 stokjes in de hoek lus, 1 losse, 3 stokjes in dezelfde hoek lus, 6 stokjes in de lus van 5 losse. Herhaal dit nog drie keer. Maak vast met een vaste.
-1 losse, in elk stokje (van de vorige toer) een vaste en op de hoeken 2 vaste in de losse. Maak vast met een vaste.
En dit is het eindresultaat.
Ik werk met Larra van scheepjes. ik heb er € 2,10 per bolletje voor betaald.
Omdat dit eerst een ander project was en een tijdje in de kast heeft gelegen weet ik niet hoeveel bollen ik ervoor heb gekocht.
Daarnaast ben ik nog steeds bezig en koop af en toe een bolletje.
Ik heb drie kleuren gebruikt, zoals je al hebt gezien.
Kleurnummers 7326 voor gebroken wit, 7410 voor beige en 7405 voor bruin.

Ik moet er nog 3 te gaan en dan moet hij nog in elkaar gezet worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Veel plezier met haken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten