zondag 5 juli 2015

IK GA OP VAKANTIE EN NEEM MEE ;-)

Over een week sta ik klaar om voor 3 weken naar Leiden te gaan.
Er blijft nog iemand achter dus durf ik het wel aan om te vertellen dat ik weg ben, vanaf wanneer en hoelang ik weg ben.
Ik zou niet proberen om bij mij in te breken, mijn dochter is nog thuis and she is a tough cookie.
Ik lees het bericht wel in de krant dat er een lijk in de bosjes voor ons huis is gevonden ;-) U is gewaarschuwd :-p

Ik ga op reis en neem mee:
- een reis journaal

Ik zal laten zien hoe ik er één in elkaar zet.
Eigenlijk meer hoe pas ik een dummy aan.

Je koopt een dummy (4 of 5 euro) bij de 'boekenvoordeel', ik heb een A5 formaat genomen.
Omdat ik nog een zwarte had liggen wilde ik iets vrolijker.
Ik had nog mooi gemarmerd papier liggen (ruim 30 jaar geleden gekocht).
Op maat geknipt, hoeken eruit gehaald en vastplakken.
De hoeken langer vast zetten.
Stuk elastiek op de markt gekocht. In heel veel kleurtjes voor twee euro.
Om het schrift doen en aan de achterkant vastlijmen.
Zet hem vast met klemmen.




Een leuke kaart (of foto, na de vakantie) plak je op de voorkant.
Ik ben gek op gele bad eendjes :-) en de kleur is leuk bij het gemarmerde papier waar ook wat geel in zit en het gele elastiek erbij... helemaal leuk.

Jep, geel is mijn lievelingskleur, alhoewel groen daar snel achteraan zit. Eigenlijk ben ik wel iemand die van felle kleuren houd.
Ik heb elke dag van de week een kleur gegeven.




Bij de Hema leuke gestreepte A5 enveloppen gekocht en wat kleinere bruine bij Stumpel (kantoorboekhandel) voor tien cent per stuk.
Hiermee ga ik 'zakjes' maken om los spul mee te nemen.
Je kunt er ook snel de toegangsbewijzen of de bonnetjes van dingen die je hebt gekocht, in doen.
Je kunt ook gewone enveloppen gebruiken, kun je vol plakken met leuke dingen of tekeningen op maken.





 Achterin, met de opening naar boven, heb ik 2 enveloppen op elkaar, in de journal geplakt, ook voorin.
Hierdoor ben je meteen het 'lelijke' van het omgevouwen papier kwijt :-)















Voorin, in de bruine, heb ik 3 uitgeprinte plattegronden (2x van Leiden, 1x van Den Haag).


Op bladzijde vier zet ik namen en adressen.
Beginnen met de ICE (in case of emergency, is internationaal).
Dat is mijn dochter, maar je snapt dat ik haar niet publiekelijk maak.
Daar weer onder zet ik mijn eigen logeeradres.
En voor de rest iedereen die ik een kaart wil sturen.
Dit doe ik omdat ik niet altijd van mijn mobiel uit wil/kan gaan.
Ik weet die dingen niet uit mijn hoofd, jij wel?
Mocht al je elektronica het begeven heb je nog een back-up.
Ze jatten je schrift niet, je mobiel enz. wel.


En wat hebben we hier. Op bladzijde zes zet ik al de dingen die ik wil gaan doen en bekijken.
Ik noteer het adres, openingstijden, prijs en of ik mijn museumkaart kan gebruiken.
Je kunt er eventueel een plattegrond bijdoen. Die van mij zit voorin in de bruine envelop.





Ik heb uitgerekend hoeveel bladzijdes ik per dag wil gebruiken. Voor mij zijn het er acht, ik wil er veel in kwijt.
Om enig overzicht te hebben, knip ik drie vellen op 1 cm af. De eerste heeft zijn normale breedte en de volgende drie missen een stukje.






 Op bladzijde 1 zet ik bovenaan de datum en de dag. Daaronder heb ik vijf cm, hier teken ik het weer van de dag (smorgens zon en smiddags bewolking met regen).
Daaronder komt een to-do lijstje.
Blz. 2 is voor een krantenbericht en mijn commentaar erop. Ik lees het Leidsche dagblad op mijn vakantieadres, mijn zus en zwager zijn er op geabonneerd.
Blz. 3 een kaart/folder/toegangsbewijs van wat ik heb gedaan (buitenshuis).
Blz. 4 Schrijf ik hoe ik het vond.
Blz. 5 Foto('s).
Blz. 6 Een vervolgverhaal, ik geef mijn stemmen (in mijn hoofd) namen en laat ze aan het woord. Lijkt me leuk en dan gaan ze mij niet in de weg zitten.
Blz. 7 Inspirerende quote, lijstje met wat ik in huis heb gedaan, gegeten.
Blz. 8 Schrijf ik wat mij opviel (geur, geluid, zicht) en een tekening.
Overal teken ik iets bij en leuk het op.

Zo uitgebreid als ik het doe hoef je natuurlijk niet te doen. Ik ben gewoon verslaaft aan journals.
Kijk zelf wat je erin wilt, denk vooral aan de kleine dingen die je over een jaar vergeten bent. De leuke tentjes waar je gegeten/gedronken hebt of de plekken waar je nooit meer naartoe wilt. Hou genoeg ruimte voor foto's, je hebt snel een heleboel gemaakt :-) Geniet vooral van het proces en maakt elke dag een moment vrij om te schrijven.

Nog een fijne zondagavond en tot volgende week.

1 opmerking:

  1. Hoi Chrissie, Wat een leuk idee! Ik heb het gerepind op Pinterest. Groetjes Marcella (www.dagboekwinkel.nl)

    BeantwoordenVerwijderen