zondag 12 april 2015

OLIE met iets extra's

Wij kopen regelmatig olijfolie met een extra smaakje, vooral die met pepertjes erin vinden wij heerlijk. Na het afgieten van de pasta een beetje erover doen om ze 'los' te houden en een beetje pit eraan te geven.
Bij mij in mijn hoofd gaat het vaak van; dat is simpel, dat kan ik zelf maken.
De uitvoering laat vaak jaren op zich wachten. Dit is vast heel herkenbaar.

Deze week hebben we zo'n project.
Speciaal Spaanse pepertjes gehaald bij Hilal, onze Turkse supermarkt in de binnenstad van Hoorn. We doen daar vaker boodschappen. Zijn groente en fruit ziet er gezonder uit en smaakt lekkerder. Het zal tussen mijn oren zitten maar het oog wil ook wat.
De potten kruiden zien er ook voller en gezonder uit. Dus een pot citroen-basilicum meegenomen.

Blijf bij het onderwerp.
Wat heb je nodig:
-Vier mooie flesjes, voor olie en azijn, bij de Action gekocht, € 1,69 per stuk. Of elk flesje dat je mooi vind.
-Trechter, bij de Action. Je vindt het bij het gereedschap en auto spullen, Oranje van kleur. De prijs weet ik niet meer. Misschien heb je er zelf nog ergens één liggen.
-Olijfolie bij de Aldi gekocht, de groene van € 4,69. Of elke andere olijfolie van eerste perssing.
-Vijf verse Spaanse pepertjes, in stukjes gesneden.
-Pot citroen-basilicum Of gewone basilicum.
-Handje vol met teentjes knoflook, ontvelt en in stukjes gesneden.
-Verse rozemarijn takjes.

Stop ( lees eerder, prop) in elk flesje een ingrediënt (pepertjes, basilicum, rozemarijn, knoflook).
Zet de trechter op een flesje en giet de olie er rustig bij. Laat de hals leeg, de dop moet er nog op kunnen en hij moet lucht kunnen krijgen bij het schenken.
Haal de trechter eruit en doe de dop erop.
Herhaal dit met elk flesje.
Laat ze nu vier tot zes weken staan om de kruiden de tijd te geven zich te vermengen met de olijfolie.

Als je ze gebruikt en je hebt nog ongeveer de helft of één derde over, giet er dan opnieuw olie bij. De 'oude' olie vermengt zich met de nieuwe en de kruiden geven hun smaakt af aan de olie. Zo kun je langer met je speciale olie doen. Je merkt vanzelf wanneer de kruiden hun werk niet meer doen en dan begin je weer van voren af aan.
Wij waren snel klaar, een kwartiertje en het staat leuk in de keuken.



Van links naar rechts. De mooie gestreepte fles heb ik voor mijn verjaardag gehad van mijn beste vriendin. Er zit hele goede, eerste persing, olijfolie in. Het heerlijke van de fles is dat hij niet drupt of lekt. Komt misschien door de rubberen ring die er boven in zit waar de dop goed oppast. Ik weet niet waar zij hem vandaan heeft of wat hij gekost heeft. Het zal wel een speciaal kookwinkeltje zijn geweest.
Rozemarijn olie, Spaanse peper olie, basilicum olie en knoflook olie.
Zie je hoe rood de olie met Spaanse pepers als is. Nog geen 24 uur geleden gemaakt.

Leuk om weg te geven en lekker om zelf te gebruiken.
Veel plezier met de smaakjes olie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten