zondag 26 april 2015

PATCHWORK, het ontwerp

Ik vind dat het weer tijd is voor een onmogelijk groot project :-)
Vorig jaar heb ik een babykleed gebreid. Stom, stom, stom, geen foto's van gemaakt.
Zij is echt heel mooi geworden. Ik ga proberen om er een foto van te plaatsen maar dat kan iets langer duren.

Ik wil een quilt maken voor mijn bed. Nu ligt er een granny sprei op gemaakt van restjes garen. Omdat hij te groot is heb ik er stukken afgeknipt maar niet afgewerkt. Ik vind hem ook helemaal niet mooi.
Ik ben gek op hexagons. Ooit (denk 16/17 jaar geleden) een speldenkussen gemaakt.
Zit vol met gekleurde spelden en ja, ik heb wat last van OCD (voor mij cdo ;-))
Er is ook nog ergens een kerstkleedje gemaakt van de zeskantjes.

Ik ben begonnen met te kijken wat ik leuk vind en dat betekent heel veel op Pinterest zitten. Dat is een vreselijke straf. Ik kan me nog wel eens volledig verliezen in al die mooie plaatjes en ideeën.
Dus het nieuwe langlopende project.
Eerst een proef met een kussensloop en restjes stof.
Ik vind het project niet uitdagend genoeg en dus besloten om met 0.5' (halve inch) te gaan werken.
Ik heb een 10 eurocent munt op een hexagon gelegd en kijk, hij past. 20 cent eronder, 5 en 50 cent ernaast. Je snapt, het is klein maar nog net niet de kleinste ;-)
Eén derde van de hexagons zijn af (voor de kussensloop) en nu wil ik al aan het giga project beginnen. Ik zal jullie wat foto's laten zien van mijn vooronderzoek met het kussensloop. Misschien inspireer ik jou ermee.

Het ontwerp en de stofkeuzen. Ik wilde van alles proberen. Satijn, katoen, synthetisch.
Daarnaast moet ik weten hoeveel ik van welke kleur nodig heb om niet teveel van een bepaalde kleur te maken. Ja ik heb ze allemaal geteld.
Bij de kleuren is rood geblokt er tussenuit gehaald en zijn roze en oranje toegevoegd.


 
Dan gaan uitprinten van de 0.5 inch hexagon op 120 grams papier. Dikker wil mijn printer niet inslikken.
Heel veel afmetingen om te printen heb ik gevonden op:
https://docs.google.com/file/d/0B2MpICRS1jdvR2xqeGNPcDZXU1U/preview
Begin met een groot formaat en niet dat priegelige wat ik nu doe, of ga er gewoon voor.



  
En dan is het heel veel knippen.
Op Pinterest kwam ik een tip tegen dat een gaatje in het midden makkelijker zou werken. Dit gaan we uitproberen met een perforator.



En dan hebben we een foutje en probeer ik het gewoon opnieuw.



Je kunt de gaatjes ook erin knippen.
Beetje dubbelvouwen (geen vouw erin maken),
met de schaar(tje) een hoekje eruit knippen.

Waarom is het handig?
Je kunt op deze manier je spelt door de stof prikken zonder dat je door het papier/karton  steekt.
Later haal je hem er makkelijker uit door een pincet te gebruiken en in het gaatje te stoppen.

Het kussensloop uitleggen zodat ik weet hoeveel ik van die kleine zeshoekjes moet uitprinten en knippen.
Het worden er 29 stuks (59 cm) bij 40 stuks (69 cm).
Samen zijn dat er ongeveer 1160 stuks.

 Het stof knip ik in repen van 4 cm breed.

Daarna knip ik ze in vierkantjes zodat ik stukjes stof van 4 cm bij 4 cm krijg.
Als ik de papiertjes op het stof prik knip ik de vier hoekjes af zodat ik bij het naaien niet teveel stof aan de achterkant heb.
Voor de satijnen stof gebruik ik haarspelden, heel handig. Te koop bij het Kruidvat of bij je moeder/oma op zolder of iemand die een kappersopleiding heeft gevolgd.
Rood is een hele andere uitdaging. Ik wil geen zwart, dus eerst de hexagons op de stof vastmaken en vandaar uit alles knippen.







Inmiddels is alles uitgeknipt, zitten de hexagons op de stof, zijn de puntjes eraf en heb ik wit, geel, oranje en rood helemaal met de hand omgenaaid en ben nu halverwege de roze. Roze is een zacht satijn en ik krijg er overal jeuk van. Even doorzetten.
Dat is ook waarom ik voor de grote quilt heb besloten om alles van katoen te maken.




Zorg dat de punt van je speld binnen het papiertje zit.
Vouw de rechterkant, naast de speld, om en dan nog één.
Als je linkshandig bent doe je het precies andersom.
 Steek je naald in de vouw en haal hem erdoor. Maak dan nog een stiksteek.
Vouw de volgende hoek om en doe hier het zelfde. 2 maal een stiksteek om de vouw op zijn plek te houden.
Als je drie hoeken hebt gehad, haal dan de speld eruit en doe de andere drie hoeken.


Aan het einde knip je de draad af en is hij klaar voor gebruik.

Ik zal regelmatig updates laten zien en het uiteindelijke resultaat.
Volgende week laat ik het grote ontwerp zien. Hij is bijna af, op papier.
Daarnaast zal ik je laten zien hoe je patroongewichtjes maakt en waarvoor ze gebruikt worden.

Op Pinterest ben ik te vinden onder CHRISSIES ART. Kijk wel uit, het is zeer verslavend.
Fijne zondag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten