zondag 25 oktober 2015

VAATDOEKJES BREIEN MET HEATHCLIFF

Op Pinterest kwam ik een hoop zelfgemaakte vaatdoekjes en theedoeken tegen.
Met de gebreide theedoeken weet ik niet zo goed wat ik daar mee moet. Ik zal eerlijk toegeven dat ik hetzelfde had bij de zelf gebreide vaatdoekjes. Maar goed, ik kwam een tas vol witte Durable katoen nr.8 tegen en opeens zag ik de vaatdoekjes weer voor me. Dat betekent meestal dat ik eerst een gedegen onderzoek op Pinterest ga doen ;-)
Ik heb tot nu toe, met katoen alleen gehaakt niet gebreid. Goed moment om dit uit te proberen.
Het patroon had ik maar voor de helft gelezen waardoor mijn begin niet volgens de beschrijving is, maar hé het is een vaatdoekje (en proeflapje).
 
Dit is de achterkant met links de 'fout'

BENODIGDHEDEN:
Bolletje witte (of ongebleekte, of een leuk kleurtje) Durable (of elk ander merk) katoen nr. 8
Breinaalden nr. 3

Het patroon is 'Chinese Waves stitch', vrij vertaald 'Chinese golf steek'.
De Engelse beschrijving kun je via een pdf bestand downloaden, te vinden bij;

http://www.ravelry.com/patterns/library/chinese-waves-dishcloth

Tip: Maakt niet uit hoe dik of dun je garen is, neem een oneven aantal steken op je naald, dan werkt het patroon goed.

De vrije Nederlandse vertaling is van mij afkomstig.
Ik werk met dunner katoen en dunnere pennen waardoor ik begin met 59 steken op te zetten.

PATROON:
1e toer = alles recht breien.
2e toer = 1 recht breien, 1 steek overzetten (niet breien maar op de rechter naald zetten. Doe dit door averecht in te steken en naar de andere naald te plaatsen), 1 recht breien, 1 steek overzetten, herhaal tot het einde waar je met 1 recht breien eindigt.
3e toer = alles recht breien.
4e toer = 2 recht breien, 1 steek overzetten, 1 recht breien, 1 steek overzetten, 1 recht breien, herhaal tot het einde waar je met 2 recht breien eindigt.
5e toer = vanaf de 1e toer alles herhalen tot je een vierkant lapje hebt gemaakt.

De voorkant na 20 toeren
Dit is een heerlijk tussendoor project en je kunt het meteen gebruiken.


Inmiddels heb ik mijn eerste probeersel uitgehaald. Ik vond hem klein en wat iel.
Nu ben ik begonnen met naalden nr. 4 en een dubbele draad.
49 steken opgezet en het bovenstaande patroon gebruikt.


Ik gebruik een lengte van arm tot arm (armen wijd en de draad ertussen) om te beginnen met mijn opzet (links).

Na zes uurtjes rustig breien is mijn eerste vaatdoekje af (rechts). Hij voelt dik maar goed handelbaar aan, in ieder geval voor mijn reumatische handen :-)

Nog even de afmetingen.
49 steken met dubbele draad katoen (Durable nr.8) is bij mij 22 cm.
en 79 toeren + afkanten is ook 22 cm.

 Het patroon van dichtbij. Ik ben blij dat ik opnieuw ben begonnen. Ik ergerde me meer aan mijn 'fout' dan ik in het begin wilde toegeven :-)

Inmiddels staat nummer twee ook op de pennen en zitten we naar Wuthering heights (uit 1992) te kijken. Mijn dochter kan niet door het boek komen en is op bladzijde 207 blijven steken. De film is net zo erg. Een vaatdoekje breien is boeiender dan dat verhaal. Wat een arrogantie en niet alleen van Heathcliff. Wij zien geen romantiek, of wij hebben de memo nooit ontvangen. Het draait alleen om jaloezie en afgunst, aan alle kanten en de wenteling erin. Mijn dochter kan in ieder geval aan een nieuw boek beginnen.

Ik hoop dat je iets met de steek kunt en dat ik je geïnspireerd heb.
Voor nu wens ik je een hele fijne zondag en spreken we elkaar volgende week weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten